2011. április 27., szerda

Tojásokról

Zsuzsa vetette fel a kérdést, hogy mit is jelentenek a hímes tojásokon használt díszítő motívumok. Néprajzhoz nagyban vonzódó lelkületem nem hagyott nyugton, és keresésbe fogtam.

A Balassa-Ortutay-féle Magyar néprajz igen szűkszavúan, mindössze fél oldalon ír a hímes tojásokról, a minták jelentését azonban nem tárgyalja. A neten az alábbi oldalakra bukkantam (jó lenne ezeket összegyűjteni, kivonatolni; talán majd egyszer, most csak egy - nem teljes - linkgyűjtemény következik):


Ajánlott irodalom:
Monoriné Rohlik Erzsébet: A varázserejű hímes tojás (Bp., Neutron, 1990)
Kovács Dénes: Gyimesi csángó írott tojások (1969, 1994)
Wohlfarth Zoltán könyvei megjelenés alatt




6 megjegyzés:

  1. De jó, hogy idetaláltam! Ezt a link gyűjteményt köszönöm, és mentettem! Van amit ismertem, de vannak számomra újak is.
    Katyi

    VálaszTörlés
  2. Képzeld volt nálam két napig egy gyimesi tojás. Aztán továbbadtam. Nagyon szép volt.

    VálaszTörlés
  3. Itt is nagyon köszönöm ezt a link gyűjteményt!

    VálaszTörlés
  4. De orulok, hogy tetszett nektek!
    Katyi, en is orulok, hogy idetalaltal, meg annak is, hogy megismerhettem a blogodat! Nagyon tetszik, gratulalok hozza!
    Holdgyongy, gyonyoru lehetett a tojas, a gyimesi mintak csodalatosak!
    Zsuzsa, nincs mit, sot en koszonom a "felbujtast"... :)

    VálaszTörlés
  5. Dejó! Én még plusszban rátaláltam Holdgyöngyre és a blogjára!:)

    VálaszTörlés
  6. Mammka, ennek kulon orulok... :)

    VálaszTörlés