Szombat délután összegyűltünk 20-25-en
Petrarca egykori hajlékában. Még sosem jártam odabent. Nem is nagyon volt rá
alkalmam, mert 2010 szeptemberében bezárták a Cascina Linternót, miután
veszélyesnek találták az épületet. Csak két év múlva, 2012 szeptemberében
nyitották meg újra, azóta a neve Cascina Lintero Aperta, vagyis nyitott
mindenki előtt. Képeket sajnos nem tudtam készíteni, mert ugyanekkor a kicsi
éppen Montessori-foglalkozáson és festőórán volt (ez a kettő egy
foglalkozás keretében zajlott), és hát azt ugye mégiscsak fontosabb volt
megörökíteni, viszont legközelebb mindenképpen fotózni is fogok (jóformán
kéthetente van valamilyen rendezvény). Mire ezt leírtam, a Facebookon megjelentek Paolo Zandrini újságíró fotói, úgyhogy mégis tudok mutatni képeket.
A társaság főként az udvarházat gondozó
baráti kör tagjaiból állt, többségében hatvanas-hetvenes korosztály.
Számítógépről kivetítőn néztünk fotókat és egy kisfilmet a Remete Szent
Antal-napi tűzrakás folyamatáról.
Először
Angelo bácsi beszélt a Szent Antalhoz fűződő hiedelmekről, népszokásokról. (Ő
festette egyébként az ünnepre a zászlót is, amelyre Antal mögé a Cascina
Linterno került.) Elmondta, miért ábrázolják a szentet mindig egy sertés
társaságában, tűz mellett. Szent Antal leszállt a pokolba, hogy felhozza a
lelkeket. A disznója fel-le rohangálva elterelte az ördögök figyelmét, eközben
Antal felnyalábolta a lelkeket, a tüzet, majd végül az állatot, s így tértek
vissza mind együtt a földre.
A
téli tűzünnep gyökerei a kelta időkig nyúlnak vissza, akkoriban február elején
tartottak tűzünnepet, amit ma is ismerünk Imbolc néven, ez Brigid istennő ünnepe.
(S az Imbolc is kapcsolódik az állatokhoz, hiszen a jó tejhozam érdekében
végeztek rituálékat ekkor.)
Míg
nálunk meleghozók vannak, itt télvivőkről beszél a nép, pontosabban
„télkereskedő” szentekről (i quattro mercanti dell’inverno), ezek közül az első Szent
Antal, majd Szent Apollónia, akinek éppen tegnap, az összejövetel idején volt a
napja; harmadik Szent Mór, negyedik pedig Szent Sebestény. (Más források szerint a "hókereskedő" szentek, i mercanti della neve a következők: jan. 15. Szent Mór, jan. 17. Szent Antal, jan. 19. Szent Basszián, jan. 20. Szent Sebestyén, jan. 21. Szent Ágnes. A hideg fokozatai pedig a következők: Szent Mór, ördögi hideg; Szent Antal, démoni hideg, Szent Sebestyén, kutyahideg; Szent Ágnes, gyík fut az ösvényen. San Mauro, un freddo del diavolo; sant'Antonio, un freddo da demonio; san Sebastiano, un freddo da cani .A sant'Agnese la lucertola corre nella siepe.) Remete Szent
Antal ünnepén a szent megáldott képe került az istállóajtó vagy az istállóban
fekvőhelyül szolgáló priccs fölé az előző évi, elkoszolódott szentkép helyére.
Az állatokat is elvitték megáldatni. Ha a rossz idő miatt ez nem volt
lehetséges (például idén, mert tavaly a Cascina Caldera nevű udvarház, mely
Milánó-szerte híres állatairól, és egyfajta ingyenes állatkertként működik,
elhozta a jószágokat), akkor a tömbsót vitték el megáldatni, amit aztán
szétosztottak az állatoknak. A szent ünnepének éjjelén az állatok szája
beszédre nyílt, s annak is hangot adtak, ha a gazda rosszul bánt velük az év során.
A forralt boros üstbe pedig egy tűzben felforrósított szöget tettek, hogy az a
gonosz lelkeket elégesse.
Eztán
a főszervező és a baráti társaság elnöke, Gianni vette át a szót, és fotókkal
illusztrálva elmagyarázta, hogyan építették fel az ünnepi máglyát. Mégpedig
Vanzú-módszerrel, ami a kivitelezőről kapta a nevét, a nyolcvanon túl járó,
nyugalmazott tűzoltó Ferruccio Vanzúról. Fiával, az aktív tűzoltó Claudióval,
meg persze Giannival, Angelóval és másokkal együtt építette a máglyát egy héten
át minden délelőtt elképesztő alapossággal és munkabírással (ezek után nem
meglepő, hogy Gianni csak úgy írta le, hogy „nyolcvan elmúlt, de úgy ugrik,
mint a szöcske”). Az előadáson Ferruccio nem volt ott, mert éppen a nemzeti színház előadásán ült a gyerekei jóvoltából.
A
máglya két legfontosabb jellegzetessége, hogy csak hulladék faanyagok
felhasználásával készült, egyetlen darab fát sem vágtak ki hozzá (a metszésből
származó gallyakat használták), illetve hogy teljes egészében függőlegesen
épül. Az alaphoz raklapokat használnak, ezeket függőlegesen, a rövidebb
oldalukra állítva összekötik, hogy először egy kis kürtőt képezzenek, amin át
szabadon áramolhat majd a levegő. Eztán ugyanezzel az eljárással egy nagy kört
alakítanak ki az összekötözött raklapokból, amit aztán összekötnek a kürtővel
oly módon, hogy a lefedett részre (a dobogóra) fel lehessen állni. Az alapzat
teljesen üreges marad az utolsó napig, majd akkor fogják alálapátolni a
szalmát.
A
dobogóra, a kürtő fölé kerül az „üzemanyag”: két gyümölcsösládát
szembefordítanak, közé jó bőven szalmát tömnek, majd összekötik. (Gianni
elmondása szerint ilyenkor csodálatos nyárillat száll a szalmából a tél
közepén.) A megtöltött gyümölcsösládák köré összekötött vesszőnyalábokat
állítanak, majd utolsó rétegként fenyőágakkal borítják az egészet, ami
lepergeti az esetleges vizet. (A munkálatok során persze ponyvával takarták a
már elkészült építményt.) Az egészet
panettone-formájúra építik, tehát legömbölyített tetejűre, még véletlenül sem
hegyes, indiánsátor alakúra, hogy az égés során majd önmagára omolhasson be a
farakás. A tetejére persze az óévet jelképező bábut tűzik (egyik neve pigotta,
a másikat nem értettem, mert a milánói dialektust egyáltalán nem ismerem). A
bábu a Szűzanya irányába néz (a Cascina Linterno és a Milánói Dóm ugyanazon a hosszúsági körön van, s a Dóm tetején álló
Szűzanya-szobor felé néz a bábu). Az ünnep délelőttjén a máglya alját megtöltik
szalmával és gyümölcsösládákkal (azért nem hamarabb, hogy ne nedvesedjen át, és
hogy senkinek ne támadjon kedve előbb felgyújtani). A tüzet aztán négy gyerek gyújtja meg (felnőtt kísérettel persze) négy különböző ponton. Gyerekek, mert ezzel is a régiből az újba való átmenetet jelképezik, mint az óévet megtestesítő bábu elégetésével.
Amikor
a máglya már majdnem leégett, lapáttal a magasba dobálják a parazsat, és
figyelik, merre szállnak a szikrák. Ha nyugat felé, jó év ígérkezik; ha kelet
felé, nehéz esztendőre számíthatunk.
Az
előadás végén megnéztük a Paolo Zandrini újságíró által készített kisfilmet az építkezésről és az ünnepről,
majd sütit és kávét kaptunk, miközben körbejárt egy barna férfisapka
becsületkassza gyanánt. Aztán körbevezettek bennünket a Cascinában: láthattuk a
kápolnát, az udvart az egykori lakásokkal, valamint a régi kemencét, amit a
valahai lakók közösen használtak.
Két
hét múlva újabb előadás, „A fától a hegedűig” címmel. Arra nem tudok elmenni,
mert éppen méhésztanfolyamon leszek, de a következőn talán már ott lehetek.
Are you looking for free Facebook Followers and Likes?
VálaszTörlésDid you know that you can get these AUTOMATICALLY & ABSOLUTELY FREE by registering on Add Me Fast?