2010. április 18., vasárnap

Napisten hátán viharisten

Valamikor sokat jártam antikváriumba, ott jutottam hozzá Thor Heyerdahl életrajzi regényéhez is (Arnold Jacoby: Senor Kon-Tiki). Akkoriban nagyon izgatott a földrajzi felfedezők kalandos élete, így ez a könyv is elbűvölt.

1947-ben egy férfi, akit a skandináv viharistenről neveztek el, 5 társával egy balsafa tutajon 101 nap alatt Peruból eljutott Polinéziába, mintegy 8000 km-t utazva az óceánon. Az expedíció és maga a tutaj a Kon-Tiki nevet kapta az inka napisten tiszteletére. Ez volt leghíresebb expedíciója, bár még több is követte.

Rajongásom odáig fokozódott, hogy írtam Heyerdahlnak egy levelet. Tudattam vele, mennyire tisztelem azért, amit egész életében csinált, és hogy ő az én példaképem. A borítékra címzésként csak annyit írtam a nevén kívül, hogy Oslo, Norvégia; gondoltam, ha hozzám eljutnak a hiányos címzésű levelek, egy nemzeti hősről úgyis tudja a posta, hol lakik.

Nem csalódtam. Válaszként egy képeslap érkezett, mely a bálványomat ábrázolta lóháton, Peruban.



Legközelebb végzős egyetemistaként hallottam róla. Úgy rémlik, a rádióban mondták be, hogy hosszú betegeskedés után 2002. április 18-án, 88 évesen elhunyt. Az utolsó napokban elutasította a mesterséges táplálást, hogy szenvedéseit ne nyújtsa meg.

Bejárta a világtengereket, majd végleg elhajózott az én hősöm. Ma azért emlékezem rá hálával és megbecsüléssel, mert világhíre dacára megmaradt annyira emberinek, hogy válaszra méltatta egy 14 éves kislány rajongó szavait.

4 megjegyzés:

  1. Kedves Videkek! Nagy öröm számomra, hogy beleolvasva blogodba, egy ilyen kedves, sokoldalú érdeklődésű hölgyre bukkantam. Ez a bejegyzés különösen kedves számomra, mert bár én nem küldtem levelet Heyerdalhnak, de olvastam tőle én is, és mint világutazó, elbűvölte fantáziámat.

    VálaszTörlés
  2. Nahát,úgy örülök ennek a bejegyzésnek ! Kamaszkorom nagy kedvence volt a Tutajjal a Csendes-óceánon.

    VálaszTörlés
  3. Én is örömmel olvastam bejegyzésed, gondolom, milyen nagy kincs számodra az a képeslap!

    VálaszTörlés
  4. Annyira örülök, lányok, nem is gondoltam, hogy ilyen sokan kedveljük Heyerdahl könyveit! Köszönöm szépen, hogy kedves szavaitokkal ilyen széppé tettétek a rá való emlékezést. (Zsuzsa, mindjárt zavarba hozol... Boldog vagyok, ha találtál érdekes dolgokat a blogomon, és köszönöm, hogy olvasgatod.)
    Mindenkinek köszönöm az olvasást és a hozzászólásokat, legyen szép hetetek!

    VálaszTörlés